Panie coraz bardziej cenią sobie niezależność, jaką pozwala im osiągnąć własny biznes. Według statystyk, odsetek kobiet, które prowadzą własną firmę stanowi 35% ogółu wszystkich działalności prowadzonych w Polsce. W jakich branżach kobiety najchętniej prowadzą biznes? Sektor medyczny, edukacyjny i beauty to najpopularniejsze kierunki obierane przez panie, choć nie brakuje kobiet, które decydują się prowadzić działalność w branżach uznawanych za typowo męskie.
Kobieta i biznes – kobiece branże
Gdzie najczęściej możemy spotkać się z biznesem prowadzonym kobiety? Większość firm dotyczy wspomnianych wyżej trzech sektorów, a największy odsetek stanowią gałęzie medycyny – to tu lekarki, dentystki, pielęgniarki oraz pozostałe specjalistki z tej branży prowadzą własne gabinety lub współpracują z większymi firmami na podstawie kontraktów B2B.
Zaraz po medycynie plasuje się branża beauty, gdzie prym wiodą prowadzone przez kobiety salony fryzjerskie i kosmetyczne, a następnie firmy związane z edukacją – głównie chodzi tu o żłobki, przedszkola, szkoły czy inne placówki edukacyjne. Ponadto kobiety prężnie działają też w sektorze kreatywnym, związanym m.in. z reklamą, filmem czy muzyką, architekturą, handlem czy gastronomią.
Warto też zaznaczyć, że w ostatnim czasie panie bardzo często zakładają firmy określone kodem PKD „działalność profesjonalna, naukowa i techniczna”. Pod nim kryją się przede wszystkim zawody związane z doradztwem i zarządzaniem, działalnością rachunkowo-księgową czy działalnością prawniczą.